Klassieke Reumatoïde artristis (RA)

Alleen de klassieke reumatoïde artritis zal hier behandeld worden. Dit ziektebeeld moet worden onderscheiden van artrose of slijtage (zie aldaar op deze website).

Bij Reumatoïde Artritis (RA) zijn gewrichten vaak langdurig ontstoken. Dit zorgt voor pijn, spierzwakte, stijfheid en grote vermoeidheid. Bij deze aandoening worden perioden waarin de ziekte actief is afgewisseld door rustigere perioden met minder of geen ontstekingen. Op den duur kan het leiden tot beschadiging van bot, kraakbeen en kapsel van gewrichten en op langere termijn tot vergroeiingen. Alle gewrichten in het lichaam kunnen aangedaan zijn. Heupen en knieën zijn het meest bekend zijn, maar bij klassieke RA komen ontstekingen van de pols en de kleine hand- en voetgewrichten veel voor. Aangedane handen en polsen vallen het meest op door de dikke, ontstoken knokkels, die uiteindelijk kunnen resulteren in een typische scheefstand richting de pink, als het ontstekingsproces niet tijdig geremd of gestopt wordt.

De oorzaak van reumatoïde artritis is onbekend. Wel is duidelijk dat het afweersysteem (immuunsysteem) een belangrijke rol speelt. In de gewrichten van reumatoïde artritis patiënten treft men flinke hoeveelheden ontstekingscellen (o.a. T cellen) aan, zonder dat er een bacterie of ander micro-organisme aanwezig is die dit kan veroorzaken. Ook produceert het lichaam veel antistoffen (antilichamen) en ontstekingsmediatoren (cytokines).

Behandeling:
Reumatoïde artritis is niet te genezen, maar de ziekte kan wel worden afgeremd. De behandeling is in eerste instantie met medicijnen via de Reumatoloog. Medicijnen worden gebruikt om de pijn te bestrijden en ontstekingen te remmen. Chirurgische behandeling komt in aanmerking als medicamenteuze behandeling van de ontsteking onvoldoende helpt of als er functionele beperkingen ontstaan ten gevolge van schade / aantasting van spieren, pezen en gewrichten. Een nauwe samenwerking tussen plastisch chirurg en de reumatoloog alsmede een individuele benadering van de patiënt zijn belangrijk voor optimaal behoud van hand- en polsfunctie en de juiste keuzes in (chirurgische) behandeling. Het gaat om maatwerk. In dit kader is er in het St Antonius een multidisciplinair spreekuur met reumatoloog, plastisch chirurg en de hand- en ergotherapie (o.a. voor het aanmeten van braces en spalken, maar ook voor andere hulpmiddelen en zaken als werkplek aanpassing!

Operatieve mogelijkheden:
Reumatoïde artritis veroorzaakt aantasting van pezen en peesschedes, banden en kapsel van gewrichten en het kraakbeen (de glijlaag) van gewrichten. Deze onderdelen vereisen vaak aparte operatieve ingrepen. Hieronder treft u een kort overzicht van de meest voorkomende operaties voor RA van hand – en pols.

1. Synovectomie
De primaire behandeling van synovitis (ontsteking van het gewrichtskapsel en /of peesschedes is rust en gerichte medicatie. Toch kan een operatieve behandeling en oplossing zijn. Operatieve verwijdering van het slijmvlies dat de gewrichtsholten en de scheden rondom de pezen bekleedt, kan de pijn doen verminderen, het ontstekingproces remmen en - als het tijdig gebeurt - kunnen peesrupturen en gewrichtsvervormingen voorkomen worden of uitgesteld worden.

2. Peesreconstructie
Wanneer reuma een peesscheur heeft veroorzaak is het meestal niet meer mogelijk de pees z`elf te hechten of te herstellen. De toestand van de aangaande pees is daarvoor meestal te slecht. Daarom wordt er meestal voor gekozen om het uiteinde van de gescheurde pees te verleggen naar de ernaast gelegen intacte pees en hieraan te koppelen. Bij een scheur van de strekpees van de duim wordt meestal gekozen om een van de twee strekpezen van de wijsvinger in zijn geheel te verleggen en zo de functie van de duimstrekker over te nemen. Soms kan het vastzetten van een duimgewricht nodig zijn.

3. Artroplastiek
Bij deze ingreep wordt een ernstig versleten en pijnlijk handgewricht chirurgisch verwijderd en vervangen door een kunstgewricht (gewrichtsprothese). Voordeel is behoud de mogelijkheid tot beweging. Nadeel is de kans op loslating van het gewricht (uit het bot), hetgeen de functie kan doen verminderen en hernieuwde operatie noodzakelijk kan maken.

4. Artrodese
Indien nodig, bij een geïsoleerd pijnlijk en volledig versleten gewricht, kan voor een arthrodese van een gewricht gekozen worden. Hierbij wordt het gewricht vastgezet. Het gewricht kan niet meer bewegen en veroorzaakt daardoor geen pijn meer. Het voordeel is een blijvend pijnvrij en belastbaar resultaat, de prijs is bewegingbeperking.