Polsprothese (kunstgewricht pols).

Systeemziekten zoals rheumatoïde arthritis maar ook de late gevolgen van ongevallen met bandletsel van de pols kunnen op de lange termijn resulteren in onherstelbare schade aan het kraakbeen van het polsgewricht (arthrose). Tot nu toe zijn er geen mogelijkheden om beschadigd kraakbeen in gewrichten te vervangen. Verlies van kraakbeen leidt tot verlies van de glijlaag van het gewricht met als gevolg direct contact tussen het bot aan weerszijden van het gewricht. Dit gaat vaak gepaard met geleidelijk toenemende pijnklachten.

Klacht.
De klacht begint vaak met pijn of een vervelend gevoel in het polsgewricht. De pijnklachten nemen vaak toe bij belasten. Soms is er sprake van een zwelling aan de dorsale zijde van het gewricht.

Oorzaak.
Voor het polsgewricht is het kraakbeenverlies meestal als gevolg van een systeemziekte zoals rheumatoïde arthritis of het gevolg van een trauma (ongeval). Daarnaast wordt ook ouderdomsslijtage gezien.

Behandeling:
In het beginstadium van slijtage van het polsgewricht bestaat er een scala aan oplossingen zoals het verwijderen van de onderste carpale rij of het gedeeltelijk vastzetten van de pols. Bij slijtage op meerdere plaatsen in het polsgewricht blijven er 2 mogelijkheden over, namelijk het verstijven van het polsgewricht dan wel het vervangen van het polsgewricht door een kunstgewricht, waarover deze beschrijving gaat. Het kunstgewricht vervangt het deel van de pols dat zorgt voor buigen en strekken van de pols alsmede de zijdelingse bewegingen richting duim en richting pink. De draaiende beweging van het polsgewricht (gebruik van een schroevendraaier) wordt mogelijk gemaakt door een apart gewricht dat bij het plaatsen van een polsprothese dan wel het verstijven van een polsgewricht vaak ongemoeid wordt gelaten of een additionele procedure vereist.

Operatie polsprothese.
In het St. Antonius Ziekenhuis wordt de Universal II polsprothese gebruikt. De operatie kan plaatsvinden onder regionale anaesthesie of algehele narcose. Na verwijderen van het aangetaste deel van het gewricht wordt een kunstgewricht geplaatst dat bestaat uit 2 metalen componenten, 1 component wordt vastgezet in het spaakbeen (radius), de andere component wordt vastgeschroefd aan de handwortel. Tussen deze metalen delen wordt een plastic component geplaatst welke past op het metalen deel in de handwortel.

Na de operatie:
De operatie wordt niet in dagbehandeling verricht omdat na de operatie rekening moet worden gehouden met zwelling en pijn, waarvoor goede pijnstilling noodzakelijk is. Na de operatie heeft patiënt een verband in combinatie met een gipsspalk om het gewricht te immobiliseren. Deze gipsspalk en het verband worden na 1-2 weken vervangen door een kunststof spalk. Na 1 week kan voorzichtig begonnen worden met het oefenen van het polsgewricht onder begeleiding van de hand- en ergotherapie in het Antonius Ziekenhuis. Deze intensieve nabehandeling is een essentieel onderdeel van de procedures voor het bereiken van een tevredenstellend resultaat.

Mogelijke complicaties.
In het directe postoperatieve beloop bestaat er altijd een hele kleine kans op infectie of nabloeding, alsmede een hele kleine kans op het ontstaan van posttraumatische dystrofie. Het bewegingstraject van een kunstgewricht is niet zo goed als van een normaal polsgewricht. Ten opzichte van een gezonde pols zal derhalve bewegingsbeperking optreden maar de resterende beweging is over het algemeen voldoende om de activiteiten van het dagelijks leven (ADL) goed te kunnen uitvoeren. Voor de langere termijn bestaat er ( zoals bij elk kunstgewricht) een kans op loslaten van één van de componenten, doorgaans de component welke is geplaatst in de handwortel. In dat geval dient het kunstgewricht gereviseerd te worden. Bij zeer intensief gebruik kan de plastic component van de prothese verslijten. In principe is vervanging daarvan mogelijk maar dit vraagt wel een hernieuwde operatieve ingreep.