Morbus Quervain (tenosynovitis van de pols)

Vaak heeft u hierbij pijn en zwelling over de duimzijde van de pols, veroorzaakt door irritatie of zwelling van de pezen. Soms trekt de pijn door naar de onderarm en/of de duim. De pijn verergert bij gebruik van de hand/duim, met name wanneer met kracht iets wordt vastgepakt. Er kan een ‘knoepend’ geluid optreden wanneer de pezen blijven ‘hokken’. Ook kan irritatie van de zenuw die in dit gebied loopt een doof gevoel veroorzaken over de strekzijde van de duim en wijsvinger.

De klachten worden veroorzaakt door irritatie van de peesschede en twee pezen die hierin lopen aan de duimzijde van de pols. De irritatie wordt meestal veroorzaakt door relatieve overbelasting en kan ontstaan na werken in de tuin, langdurig breien, tillen van kinderen of het vasthouden van een baby. Deze irritatie leidt uiteindelijk tot een lokale zwelling van de pezen en/of peesschede vernauwing. Dit belemmert het normale, soepele glijden van de pezen tijdens het gebruik van de duim.

In veel gevallen is rust door middel van een spalk en het achterwege laten van de activiteit die voor overbelasting zorgt voldoende om klachten te doen afnemen. Vaak kan een corticosteroïdeninjectie in de peesschede van aanvullend nut zijn. In een uiterst geval is het nodig om een kleine operatie te verrichten waarbij de peesschede geopend wordt om zodoende de aangedane pezen meer bewegingsruimte te geven. Ook na operatie blijft het gebied gevoelig voor overbelasting. Nabehandeling na klieven van de peesschede geschiedt altijd in samenwerking met onze Ergotherapie voor het langzaam opbouwen van activiteiten en instructies om het aangedane gebied zoveel te ontzien als praktisch mogelijk is. Het revalidatietraject na operatie neemt zeker 6 weken in beslag.