Hokkende vinger (“trigger finger”) ook wel tendovaginitis stenosans genoemd.

Inleiding
Deze aandoening komt regelmatig voor bij volwassenen vanaf ongeveer 40 jaar. De pezen waarmee u de vinger buigt aan de binnenzijde van de hand haperen aan de basis van uw vinger. Deze hapering ontstaat door een verdikking van de pezen of vernauwing van de peeskoker. Daardoor kan de pees niet meer goed door de peeskoker glijden en kan buigen en strekken van vingers pijnlijk worden. Als de pees vastloopt door de verdikking moet u uw vinger zelfs “helpen”om weer te strekken. U kunt de klacht aan 1 maar ook aan meerdere vingers tegelijk hebben.

De klacht begint vaak met pijn of een vervelend gevoel aan de basis van de vinger of duim. Wanneer de vinger ‘op slot’ zit, lijkt het soms alsof het probleem zich bevindt aan de bovenzijde van het middelste gewricht van de vinger.

De aandoening ontstaat soms na overbelasting, zware inspanning ( verhuizen, tuinieren) of abnormaal gebruik van de hand. De oorzaak is niet altijd duidelijk. Wel wordt de aandoening vaker gezien bij patiënten met reuma, jicht en suikerziekte.

A: conservatief: De behandeling is erop gericht de irritatie van de pees en peesschede te verminderen, waardoor de verdikking afneemt en de pees weer soepel door de peeskoker kan glijden. Deze irritatie proberen we in eerste instantie met een plaatselijke corticosteroid injectie te verminderen. Deze injectie wordt direct bij het polikliniek bezoek gegeven en kan gevoelig/scherp zijn. Corticosteroiden zijn ontstekingsremmers, die de zwelling doen verminderen waardoor in veel gevallen de vinger weer soepel gaat bewegen. Let wel: het duurt enige weken voor het medicijn werkt. We kunnen de injectie eventueel herhalen.
B: operatief
In geval injecties niet (meer) voldoende helpen dan kan een kleine operatie het probleem verhelpen.
Deze operatie wordt poliklinisch onder plaatselijke verdoving uitgevoerd. Bij de operatie wordt via een kleine snee in de huid van de handpalm de vernauwing aan het begin van de peeskoker gekliefd, wardoor de pees weer vrij kan glijden.

Na de operatie
U blijft na de ingreep even ter observatie maar mag na een half uur weer naar huis. U kunt niet zelf autorijden. U heeft een mitella en een verband. De aangedane vinger moet meteen na de operatie regelmatig gebogen en gestrekt worden om verklevingen te voorkomen. De hand kan, in lichte mate, gewoon gebruikt worden, en na het verwijderen van de hechtingen (na twee weken) kan de hand weer normaal gebruikt worden. Zorg wel dat u de eerste 4 weken geen zware werkzaamheden hoeft te verrichten ( veel tillen, tuinieren, langdurig typen) Sommige patiënten ervaren na de operatie nog enige tijd ( 6-8 weken) een lichte zwelling of stijfheid van de vinger(vooral patiënten met reuma of diabetes). Voor optimaal resultaat kan handtherapie nodig zijn.