Een ganglion is een omkapselde holte (cyste) die gevuld is met geelachtige gewrichtsvocht of peesschede-vocht. Het ganglion ontstaat vanuit het gewrichtskapsel of vanuit een peesschede. Het komt het meest voor aan de pols, meestal aan de rugzijde, soms aan de binnenkant van de pols, maar kan ook in kleinere vorm in de vingers voorkomen (buigpeesganglion en mucoide cyste). Een ganglion is een volkomen onschuldige zwelling.

Meestal veroorzaakt een ganglion geen of nauwelijks klachten. Wanneer ze met activiteit of onderliggende slijtage van een gewricht samenhangen of wanneer ze onder het polskapsel gelegen zijn, kunnen ze in de weg zitten bij bewegen en / of pijnlijk zijn . Soms zijn ze hinderlijk bij grijpen (buigpeesganglion).

Meestal is er geen duidelijke oorzaak aan te wijzen. Mogelijke oorzaken kunnen zijn: overbelasting of overmatig slappe banden in de pols/hand of onderliggende gewrichtslijtage.

Behandeling is niet altijd nodig als de patiënt geen of weinig klachten heeft; een ganglion kan op termijn vanzelf verdwijnen. Wanneer men hier niet op wil wachten of er klachten zijn, kan voor behandeling gekozen worden. Een enkele keer wordt als eerste behandeling het ganglion leeggezogen en wordt een corticosteroidpreparaat met verdovingsvloeistof ingespoten. Als het ganglion niet verdwijnt of weer terugkomt, volgt alsnog een operatie.

Operatie
Als u hart- of longklachten heeft of medicijnen gebruikt (met name bloedverdunners), moet u dit voor de operatie aan uw behandelend arts melden. De ingreep vindt dan plaats in een dagopname onder plaatselijke verdoving. Soms is het wenselijk de gehele arm te verdoven.
Via een kleine snee bij de zwelling wordt de ‘holte’ meestal gemakkelijk verwijderd.

Nabehandeling
Bij een ganglion van de pols wordt gedurende een week een immobiliserend verband gegeven, soms met spalk, om het gebied tot rust te laten komen. Daarna volgt handtherapie als dit nodig is. Aangeraden wordt om ca 6 weken niet de hand zwaar te belasten, omdat druk in de hand een hernieuwde zwelling op de zwakke plek kan veroorzaken.

Kans op terugkeer van ganglion (recidief).
Ook indien het ganglion volledig wordt verwijderd is daarmee het onderliggende probleem van het gewricht (bijvoorbeeld slijtage) niet behandeld. Er bestaat dus altijd een kans dat een ganglion weer terugkomt. Algemeen geldt een recidiefpercentage van ongeveer 15%.