Deze ziekte kenmerkt zich door een abnormale verdikking (soms met knobbels, soms met strengen) van het bindweefsel in de handpalm, waardoor volledig strekken van de vingers niet meer mogelijk is. Met nadruk moet gezegd worden dat het een goedaardige ziekte betreft, die in aanleg aanwezig is. Een operatie betekent niet dat het probleem definitief verholpen is, omdat de aanleg blijft. Uitingen van de ziekte van Dupuytren kunnen daarom altijd weer terugkomen, ongeacht de behandeling.

De aandoening begint vaak met een knobbeltje of huidintrekking in de handpalm en langzaamaan ontwikkelt zich een onderhuidse streng die het strekken van de aangedane vinger(s) beperkt. Soms ontstaat de streng binnen enkele maanden, soms duurt het jaren. De ziekte is meestal niet pijnlijk, maar de strengen kunnen wel in de weg zitten bij sommige werkzaamheden. De knobbels kunnen gevoelig zijn, met name in het beginnende actieve stadium van de ziekte.

De oorzaak van de ziekte is niet duidelijk, maar een erfelijke component speelt een belangrijke rol: 25% van de patiënten heeft een familielid met soortgelijke klachten. De ziekte komt vrijwel uitsluitend voor bij blanke mensen uit Noord West Europa.

De ziekte van Dupuytren kan alleen operatief behandeld worden. De operatie is niet gericht op het wegnemen van de ziekte (als geheel) maar op het herstellen van de handfunctie (=strekken van de vingers) door het wegnemen van hinderend bindweefselmateriaal, die zich door de ziekte heeft gevormd. Een kromstand van de vingers aan de basis van de vingers is meestal goed te corrigeren door middel van een operatie. Een kromstand van de vingers ter hoogte van de midden- en eindgewrichten van de vingers kan soms niet volledig worden opgeheven. Dit komt, omdat bij langdurige kromstand ook het kapsel van de kromme gewrichten stijver wordt. Verkorting van het gewrichtskapsel is chirurgisch lastig te corrigeren. In ernstige gevallen kan ook de huid zijn gekrompen, zodat bij strekken een tekort ontstaat. Een enkele keer is een huidtransplantaat nodig.

Klassieke operatie
De operatie wordt over het algemeen in dagbehandeling uitgevoerd onder regionale verdoving (okselblock door anesthesist). Bij de operatie wordt de huid ingesneden en opgelicht, waarna het onderliggende aangetaste weefsel zo veel mogelijk wordt weggenomen (selectieve fasciëctomie). Daarna kan de vinger worden gestrekt. De huid wordt daarna weer gesloten.

Percutane Naald Fasciotomie
Een andere operatie die poliklinisch uitgevoerd kan worden is de Percutane Naald Fasciotomie. Hierbij wordt met een naaldje de streng op meerdere plekken in de handpalm doorgesneden onder lokale verdoving. De vinger kan dan weer geheel of gedeeltelijk gestrekt worden. Het weefsel wordt hierbij niet verwijderd, alleen doorgesneden. Het is een tijdelijke oplossing om een operatie uit te stellen. Aangenomen wordt dat de vinger na 1-2 jr. weer krom groeit. Deze methode, de PNF, kan alleen als u een streng in de handpalm heeft lopen die de vinger krom trekt. Het kan niet bij knobbels (noduli) of bij strengen op de vinger zelf. Daar is het risico op zenuw en bloedvat letsel te groot.

Na de operatie
Uw hand wordt verbonden met een drukverband, dat 4 tot 7 dagen moet blijven zitten. Afhankelijk van de ernst van de aandoening duurt het 2 tot 6 weken voordat de hand normaal functioneert. Soms is het nodig om na de operatie een (nacht)spalk te dragen (via ergotherapeut) of is handtherapie wenselijk om stijfheid te voorkomen. Na een Naald Fasciotomie krijgt u een pleister op de steekgaatjes, kunt u direct naar huis en de hand rustig gebruiken.

Risico’s
Er bestaat altijd een kleine kans op onbedoelde schade aan de gevoelszenuwen en bloedvoorziening van de vingers. Dit risico neemt toe bij herhalingsoperaties. Na elke handoperatie kan er dystrofie ontstaan.