Carpale Tunnel Syndroom

Het carpale tunnel syndroom (CTS) is een verzameling van klachten veroorzaakt door een beknelling van de middelste armzenuw in het verloop van de carpale tunnel. De zenuw loopt van de onderarm naar de handpalm door een tunnel. Deze tunnel wordt afgesloten door de dwarse polsband. De beknelling van de zenuw ontstaat door een zwelling van het bindweefsel in de tunnel. Binnen de stevige tunnel is geen ruimte voor zwelling. De druk neemt daardoor toe en de zenuw raakt bekneld.

Bij het CTS kunnen de klachten nogal uiteenlopen. Zo kunt u last hebben van:
een prikkelend en pijnlijk gevoel in de handpalm en vingers; een gezwollen, dik gevoel in de hand;
uitstralende pijn naar de onderarm, elleboog en schouders; vermindering van de kracht van de hand, waardoor u zomaar dingen kunt laten vallen.

Vaak treden de klachten het eerst ‘s nachts op; “wapperen” van de aangedane arm geeft dan enige verlichting. De klachten komen meestal voor in één hand, maar kan ook in de andere hand optreden.

cts

Oorzaken
Zwelling van de bekleding van de pezen door hormonale veranderingen tijdens de zwangerschap, in de overgang of bij een te langzaam werkende schildklier. Ook kunnen de peesscheden zwellen door irritatie zoals na forse handenarbeid, door een benige afwijking in de tunnel (bijvoorbeeld na een breuk) en door ontstekingen zoals rheumatoide arthritis.

Diagnose
De diagnose wordt in beginsel gesteld op basis van de klinische bevindingen (verhaal en lichamelijk onderzoek). Ter ondersteuning of bij twijfel kan onderzoek in de vorm van een EMG worden aangevraagd. Dit is een onderzoek bij de afdeling neurofysiologie waarbij de geleiding van de zenuw gemeten wordt met kleine stoomstootjes. Als blijkt dat de geleiding over de tunnel vertraagd is, dan wijst dit erop dat de zenuw bekneld zit. Dit onderzoek kan door de stoomstootjes gevoelig zijn.

Bij lichte mate of beginnend CTS is soms geen behandeling nodig of kan men beter afwachten indien de klachten van voorbijgaande aard zijn (bijvoorbeeld in de zwangerschap). Ook kan een (nacht)spalk worden aangemeten waardoor de pols niet kan buigen, de zenuw niet meer bekneld kan raken en de klachten afnemen. Heel soms kan gekozen worden voor een injectie met ontstekingsremmers (corticosteroïden) in de pols, maar dit is zelden een definitieve oplossing. Meestal wordt daarom gekozen voor chirurgische decompressie van de carpale tunnel.

Dit kan op twee manieren gebeuren
a. Op de gebruikelijke open wijze onder plaatselijke verdoving. Tijdens de operatie wordt de bindweefsellaag die de pink- en duimmuis verbindt, het dak van de carpale tunnel, doorgesneden, waardoor de zenuw niet meer bekneld wordt.
b. Op endoscopische wijze onder regionale verdoving in dagbehandeling.

Beide methoden zijn even effectief voor behandeling van beknelling. Het voordeel van de endoscopische methode is sneller herstel van functie. Nadeel is de (mogelijk) iets verhoogde kans op complicaties, zoals onbedoeld beschadigen van omliggende weefsels in de tunnel.

Na de operatie
Na de operatie zijn de tintelingen in de vingers vaak snel over, maar kunnen ook langzamer verdwijnen. In geval de beknelling heel ernstig was, kunnen de tintelingen zelfs eerst even toenemen, als teken van herstel van de zenuw. Er zijn een aantal factoren die het resultaat van de operatie negatief beïnvloeden: lang bestaande klachten, reeds voor de operatie bestaande gevoelsvermindering in de vingers of reeds bestaand verlies van spiermassa van de duimmuis, hoge leeftijd en suikerziekte. Het litteken in de handpalm kan een aantal maanden gevoelig blijven.