Artrose van hand- en polsgewrichten ("slijtage")

Bij artrose is er sprake van gewrichtsslijtage. Een gewricht wordt gevormd door twee of meer botstukken, die met elkaar scharnieren. De scharnierende delen van en gewricht zijn bekleed met kraakbeen. Kraakbeen is glad en dient als glijlaag. Artrose is een aandoening waarbij het gewrichtskraakbeen in kwaliteit achteruit gaat en op den duur zelfs geheel kan verdwijnen. De botuiteinden komen dan tegen elkaar en dit veroorzaakt pijn. Het aangedane gewricht kan moeilijker bewogen worden. Het gewricht kan uitsteeksels (osteofyten) vormen, dikker worden en misvormd raken. Arthrose is nog steeds niet te genezen. De aantasting van het kraakbeen verergert doorgaans langzaam aan. Artrose moet worden onderscheiden van Reumatoïde artritis (zie aldaar op deze website).

Arthrose kan overal in het lichaam voorkomen, ook in de hand en de pols. Het duimbasisgewricht of in de eindgewrichten van de vingers zijn kwetsbaar voor slijtage. Dit is ouderdomsslijtage en komt veel vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Pijn en stijfheid zijn de voornaamste klachten bij artrose.

Arthrose kan op verschillende manieren ontstaan. Ouderdomsslijtage zoals boven genoemd, maar ook overbelasting of herhaalde blessures door bijvoorbeeld sporten of door bepaald werk kan een rol spelen. Tenslotte kan het ook ontstaan door directe beschadiging van een gewricht na een breuk (posttraumatische arthrose) of letsel van het bandapparaat.

Niet operatieve behandeling
Aanvankelijk worden meestal niet-operatieve behandelmethoden toegepast. In overleg met de handchirurg of de handtherapeut kan gekozen worden voor: ontstekingsremmende pijnstillers (zgn. NSAID-medicatie), kleine spalkjes, oefentherapie of aanpassingen bij het uitvoeren van dagelijks veel gebruikte handelingen. Indien vele gewrichten van de hand zijn aangedaan, dan kan in overleg met de plastisch chirurg een consult bij de Rheumatoloog worden geregeld om de medicatie te optimaliseren en / of Reumatoïde artritis uit te sluiten. Als deze middelen niet voldoende werken, kan voor een operatie gekozen worden.

Operatieve behandeling
In grote lijnen bestaan er drie soorten ingrepen voor een versleten gewricht: 1. Verstijven van het aangedane gewricht 2. Het plaatsen van een kunstgewricht en 3. Verwijderen van de aangedane gewrichtsvlakken en opvullen van de ontstane holte met een ander materiaal (zoals een stuk pees of kunststof materiaal). Deze technieken hebben alle hun voor- en nadelen. Niet ieder gewricht leent zich voor dezelfde methodes.

Individuele benadering
De keuze voor de ene of andere (operatieve) techniek wordt mede bepaald door de wensen van de patiënt ten aanzien van duurzaamheid, functie, werk en uiterlijk. Een individuele benadering van de patiënt met artrose van hand en/of pols is dus wenselijk en wordt in het St Antonius door de plastisch chirurgen geboden in samenwerking met de hand- en ergotherapie, revalidatie geneeskunde en rheumatoloog.