borstreconstructie >

Genetische testen en profylactische mastectomie

In de jaren 90 hebben wetenschappers twee genetische mutaties, die een verhoogd risico voor het ontwikkelen van borst-en eierstokkanker geven, geïdentificeerd. Deze mutaties, bekend als BRCA1 en BRCA2, kunnen worden gevonden in zowel mannen als vrouwen. Voor mensen die een BRCA-genmutatie hebben, is het levenslange risico voor het ontwikkelen van borstkanker 85%. Het verhoogde risico op eierstokkanker is 60%. Een bloedonderzoek wordt gebruikt om te bepalen of een patiënt een van deze mutaties bij zich draagt.

Risicofactoren voor het hebben van een genmutatie omvatten:
Een ander familielid dat positief is getest voor een BRCA-genmutatie
Borstkanker gediagnosticeerd voor de leeftijd van 45 jaar.
Een familiegeschiedenis van jong borstkanker
Een familiegeschiedenis van kanker van de eierstokken

Uw chirurg of gynaecoloog kan u helpen te bepalen of u als een hoog risico patient wordt beschouwd, en of u zou kunnen profiteren van genetische tests. Sommige patiënten vinden de beslissingen rond genetische tests te emotioneel overweldigend. Uw arts of geneticus moet u op de hoogte stellen van de risico's die samenhangen met het testen op een BRCA-genmutatie. Een negatief testresultaat neemt niet de kans weg op het ontwikkelen van borstkanker. In feite zijn er nog andere mutaties die nog moeten worden geïdentificeerd door wetenschappers.

Patiënten moeten ook worden geadviseerd met betrekking tot de niet-medische kwesties in verband met het testen op een BRCA-genmutatie. U kunt problemen krijgen met het afsluiten van polissen en levensverzekeringen. Dit is wellicht minder van invloed op een patiënt die reeds gediagnosticeerd is met borstkanker, maar erg belangrijk voor familieleden die zich ook willen laten testen.
Hoewel het besluit persoonlijk is, vinden veel vrouwen rust in het ondergaan van een preventieve operatie omdat het risico op het ontwikkelen van kanker zo groot is als een BRCA-mutatie aanwezig is. Frequent toezicht, tal van biopten, en de angst voor de ontwikkeling van kanker kunnen worden weggenomen met profylactische borstamputaties. Nu, met de optie van directe reconstructie, kunnen patiënten na een operatie wakker worden met een borst-vorm, en kan de gefaseerde reconstructie binnen enkele maanden afgesloten worden.

Overige behandelingen en informatie m.b.t. borstreconstructie:

Directe versus indirecte reconstructie
Radiotherapie
Reconstructie van de bestraalde borst na lumpectomie
Genetische testen en profylactische mastectomie
Soorten Mastectomie
Reconstructie met een expander ( ballon)
Latissimus dorsi Flap
SGAP Flap