borstreconstructie >

DIEP Flap

De DIEP flap is een veel verfijndere manier om de onderbuik ( huid en vet) te gebruiken. Deze optie maakt het mogelijk een mooier en beter resultaat te bereiken met minder esthetische donor site complicaties omdat de buikspier zelf niet wordt gebruikt en op zijn plaats blijft. De onderbuik wordt alleen op 1 of meerderen bloedvaten getransplanteerd naar de borst. Het aansluiten van de ader en slagader gebeurt onder de microscoop. Het slagingspercentage van deze operatie is erg hoog in handen van ervaren microchirurgen. Complicaties die zich kunnen voordoen zijn, partiele of gehele necrose van de flap, en de algemene complicaties zoals bloeden en ontsteken die bij iedere operatie kunnen voorkomen. Wanneer bloedvat trombose (stolling) voorkomt in de getransplanteerde flap, is een dringende re-operatie nodig om de flap te redden.

De diepe inferieure epigastrische perforator (DIEP) flap is gebaseerd op de diepe inferieure epigastrische vaten, een slagader en ader aan de onderkant van de rechte buikspier. Deze vaten bieden de primaire bloedtoevoer naar de huid en het vet van de onderbuik. In de DIEP flap wordt de rechte buikspier gespaard. In plaats daarvan wordt de bloedtoevoer via de perforator vaten die buiten de rectus spier liggen, met behulp van het opzij houden van de spier vrij gelegd. De plastisch chirurg zal tijdens de operatie zien hoeveel bloedvaten bruikbaar zijn en hoeveel er nodig zijn om de flap goed van bloed te kunnen voorzien.
Zodra de DIEP flap geprepareed is, wordt een microscoop gebruikt om het weefsel te transplanteren naar een ontvanger set van bloedvaten op de borstwand onder de 3e rib. Deze 3e rib wordt voor een klein stukje weg gehaald bij het borstbeen. Het weefsel wordt gebruikt om een borst-vorm te maken, zonder te worden getunneld onder de huid (zoals in de gesteelde TRAM flap).

Om te voorkomen dat de buikspier beschadigd wordt, zal het langer duren om de DIEP flap flap te oogsten. De operatie duurt ca 8 uur en u zult postoperatief 4 tot 5 dagen in het ziekenhuis zijn. De resultaten zijn echter in het voordeel van het minimaliseren van schade aan de buikwand spier, wat resulteert in minder pijn, en een lager risico op de vorming van de hernia in vergelijking met TRAM flappen. Het herstel zal ca 6 weken duren voordat ze terugkeren naar een reguliere activiteit.

Secundaire procedures na vrije flap borstreconstructie kunnen gedaan worden na ongeveer drie maanden, maar als chemotherapie nodig is, gaat dit voor.

U bent niet een ideale kandidaat voor een DIEP flap borstreconstructie als u:
niet genoeg onderbuik heeft
eerdere buikwandoperaties heeft gehad
niet langdurig anesthesie kunt verdragen
geen littekens rond de navel en op de onderbuik wilt
diabetes mellitus, hart en vaatzieketen en of andere bijkomende ziekten heeft

Overige behandelingen en informatie m.b.t. borstreconstructie:

Directe versus indirecte reconstructie
Radiotherapie
Reconstructie van de bestraalde borst na lumpectomie
Genetische testen en profylactische mastectomie
Soorten Mastectomie